Hvordan tager man den ”svære” samtale med en kollega, der har et alkoholproblem?
Hvis du har en ansat eller en kollega med et alkoholproblem, er det vigtigt ikke at lade stå til eller være passiv.
“Alkoholproblemer er som et hul i taget. Det går ikke væk af sig selv. Derimod vokser skaden sig kun større og større ved at lade stå til.”
Tanken om den ”svære” samtale er som regel heldigvis meget værre end realiteten.
Med den rigtige forberedelse og den rigtige fremgangsmåde, behøver den svære samtale om et alkoholproblem, slet ikke at være så svær.
Derimod ender det ofte på sigt med at styrke forholdet mellem medarbejderen og virksomheden.
Bemærk at selvom medarbejdere kan være meget forskellige, så vil du som regel stå over for én af tre situationer.
Det kan være en akut situation, hvor du har meget kort forberedelsestid. Det kan for eksempel være, at en medarbejder er mødt beruset op på job, er blevet stoppet af politiet i én af firmaets biler eller en tilsvarende situation.
Der kan også være tale om en situation, hvor du har længere forberedelsestid. Det kan for eksempel være, at en medarbejders samlede handlinger viser, at der er et problem. Dette kan ses ved eksempelvis mange fraværsdage, medarbejderen lugter indimellem lidt af alkohol etc.
Den sidste og tredje mulighed, er de tilfælde hvor en medarbejder i sin fritid har et alkoholproblem. Dette bliver måske bemærket af kollegaer eller andre, men uden at det har direkte indflydelse på jobbet. Denne situation adskiller sig fra de to andre af flere grunde. For det første har alkoholmisbruget endnu ikke haft direkte indflydelse på jobbet. Derudover er der det faktum, at det er meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor aktivt man mener, at man bør og er villig til at hjælpe med problemer i medarbejderens fritid.
Derfor vil vi her fokusere på de 2 førstnævnte situationer: den akutte og den akkumulerende. Disse har begge to betydning for medarbejderen på arbejdspladsen.
Fælles for begge situationer er, at fremgangsmåden i den ”svære” samtale er stort set identisk og forskellen ligger oftest alene i hvor meget forberedelsestid du har inden samtalen.